Unie vs. omezení výkonu na 100 koní

11.01.2013 10:01

Přiznám se, že tomuto tématu jsem se řadu let vyhýbal v obavě, že by se toho mohli chytnout naši povedení zákonodárci. ...

fotkaPřiznám se, že tomuto tématu jsem se řadu let vyhýbal v obavě, že by se toho mohli chytnout naši povedení zákonodárci. Ve Francii jsou totiž všechny motocykly na silnicích povinně omezeny na maximální výkon 100 koní - ano, třeba i nová Panigale, S1000RR či ZX10R, všechny tyto modely si přihlásíte pouze v zavřené verzi na 100k. A byla zde řada obav, že se toto omezení časem začne šířit i do Evropské Unie. Co dalšího se v Unii podařilo prosadit, a kde naopak úředníci narazili?

 

Limit výkonu na max. 100 koní
Tohle omezení ve Francii platí již od roku 1985 a opravdu nezávidím francouzským novinářům, kteří se na silné motorce svezli jedině na okruhu. Jejich recenze překoňovaných lahůdek jako je třeba VMax pak vyznívaly opravdu tristně. Toto opatření původně vzniklo z důvodu bezpečnosti, ale částečně i jako administrativní bariéra chránící francouzské výrobce motocyklů, kteří výkonově zaostávali za japonským nástupem. Čas a statistiky ale ukázaly, že na nehodovost to nemá žádný vliv, no a nepříliš pružní francouzští výrobci také postupně podlehli zahraničnímu vývoji a zmizeli z trhu.
Naštěstí se ukázalo, že síla lobbyingu výrobců je přeci jen větší než ochranitelské touhy euroúředníků a Francouzi budou mít možnost si konečně koupit silnou motorku! Vítězství ale není tak jednoznačné, bude platit dlouhé přechodné období a motorkáři si musí počkat až do roku 2016.

 

Povinné reflexní plochy a testery alkoholu
Ve Francii v roce 2012 začala platit povinnost nosit reflexní výbavu s předepsanou plochou a umístěním a dále vozit tester alkoholu. Turisté na motorce by si tak museli kromě povinné sady alkohotových testerů ještě koupit reflexní pásky na ruku, nebo strávit dovolenou u Atlantiku v reflexní vestě. Proti tomuto předpisu se okamžitě zvedla řada protestů, přesto trvalo rok, než se úřady rozhoupaly a tuto povinnost od letoška zrušily.
Povinné kontroly STK každý rok
Další pokus o zavedení tužší kontroly ze strany státu, povinnost všech vozidel absolvovat každoroční STK. Tady se síla výrobců projevila v plném rozsahu a tento bod pro motocykly platit nebude, pravědpodobně se podaří jej smést ze stolu i pro auta.
Povinné ABS u motocyklů nad 125 ccm
To nás v budoucnosti opravdu čeká, Evropská parlament odhlasoval, že od roku 2016 bude ABS povinnou součástí standardní výbavy. Všechny nové motorky navíc budou muset být vybaveny automatickým zapínáním světel a od roku 2016-2017 také budou muset splňovat emistní normu Euro 4.