Jak postavit Yamahu YZ 125 k obrazu svému?

15.08.2012 23:40

 

Na jaře letošního roku jsem začal na inzertních serverech hledat nějakého "Japonce" na motokros, protože trápit Zetku na tréninku kvůli fyzičce, dokonce udržovat nějakou fyzičku kvůli pěti závodům na Zetce, protože mi věk nedovoluje nastoupit do ostatních podniků, to se mi nelíbí. Po několika telefonátech jsem se rozhodl pro kubaturu 125 ccm ve dvoutaktu a další rada zněla Honda nebo Yamaha, nic jiného. Tak jsem tedy vyrazil kousek za Příbram pro YZ 125 rok 2000 za hodně rozumné peníze. Motocykl vypadal celkem dobře, ale motor už to měl podle zvuku za sebou. Nicméně YZ jsem naložil a odvezl domů. Byl jsem se několikrát jen tak projet na naší tréninkové trati a po pár hodinách se odporoučela ojnice. No a bylo vymalováno, jdeme stavět "novou" motorku.

Rozborka proběhla celkem rychle, Motor jsem rozebral na stole a začal sepisovat díly. Když přišel první balík, tak na mě šly mrákoty. Ale pístní sada, ojniční sada, rukojeti, neopreny na tlumiče, sady těsnění . . . To nemohlo být zadarmo. Při rozbalování už jsem ale zapomněl na svou krvácející peněženku a měl jsem Vánoce.

Válec jsem poslal s pístní sadou na nikasil a začal jsem mordovat kliku z bloku a ložisek. Když se to konečně podařilo, odvezl jsem i kliku na přelisování a vyvážení. Pustil jsem se do podvozku. Strašně nerad přezouvám kola, ale když mě někdo zdravě nasere, tak to mám během pár minut. A že to těm lidem šlo fakt dobře, přezul jsem i zadní kolo na Husqarně. Tlumiče prošli běžnou kontrolou a údržbou, nové neopreny na předky a hurá zase skládat.

S dalšími díly na ostatní motorky jsem si nechal poslat nové polepy na celou motorku a musím říci, že jí to omladilo o pěkných pár let. Motorku už jsem měl skoro hotovou a stále nebyla klika ani válec. Když konečně dorazil válec, opět mi začal vynechávat kardiostimulátor když jsem viděl cenu. Po pár dnech byla i klika a jediné, co mě ještě na pár dní zabrzdilo byl fakt, že zrovna tento model nemá běžná ložiska na kliku a tak jsem opět skoro týden stál na "kravině". Mezi tím už jsem dokupoval polepy kyvky, startovní čísla a nějaké detaily, které zvednou vzhled celého stroje.

Dnes jsem dodělal spojku, přívěru a ještě pár detailů a motorku jsem poprvé nastartoval. YZ dostala koncovku výfuku z RM 250, takže zvuk je luxusní. Všechny náplně jsou tam kde mají být, nikde nic nekape, nikde nic neklepe, takže půjdeme trénovat ať vidím výsledek své práce.

Že to vypadá všechno jednoduše? To možná ano, ale trvalo to všechno téměř čtyři měsíce, je to neskutečně mnoho hodin, které nemám a ještě více peněz, které už vůbec nemám. Jen doufám, že je to naposledy, kdy jsem stavěl motorku pro sebe. Pokud ji prodám, tak už jiného japonce kupovat rozhodně nebudu a zůstanu věrný ČZ 250 a HQ 610 TE.

Fotky z celé přestavby jsou zde: amkplana.rajce.idnes.cz/YZ_125_-_2000/