Babetta 210

20.10.2012 05:51

Asi každý z nás si s úsměvem na tváři vzpomene na dobu "socialistické éry", kdy bylo možné na českém trhu a také na českých silnicích potkat jen pár typů motocyklů. Být tehdy mechanik, to muselo být příjemné, člověk se naučil pár základních věcí a uměl opravit vše. Éra mopedů a motocyklů o obsahu 50 ccm není nijak neznámá. Konstruktéři v Praze postavili v roce 1954 prvního Pionýra, tehdy jako moped se šlapkama (nikdy se nedostal do výroby). Pak ovšem zasáhla "vyšší moc" a projekt byl přesunut do tehdy průmyslově zaostalé Povážské Bystřice, kde se Pionýr vyráběl až do poloviny osmdesátých let jako malý motocykl s nožním řazením.

Výroba mopedů byla ale natolik zajímavá a lákavá záležitost, že se v Rakovníku rozběhla výrobní linka na mopedy Stadion S 11 a později S 22. Vše bylo zastřešeno a pečlivě hlídáno továrnou a téměř také monopolem Jawa. Moped byl ale mezi lidmi natolik oblíben, že v sedmdesátých letech začala jeho výroba i na Slovensku a to jako jednorychlostní Babetta 207 (máme ji ve sbírce a čeká na renovaci) a následně dvourychlostní Babetta 210 s autonatockou převodovkou. Ta se téměř beze změn vyráběla až do devadesátých let. No a o renovaci tohoto mopedu budou i následující řádky.

Vzhledem k tomu, že v naší sbírce je těch mopedů a motocyklů stále více, bylo potřeba udělat nějakou "rychlou a nenáročnou" renovaci. Volba padla na již zmiňovanou Babettu 210. Materiálu a dílů bylo více než dost, tak jsem se do toho pustil. Přivezl jsem na dílnu jednu téměř kompletní a k tomu ještě torzo na kolech s motorem. Přišlo rozebírání a vybírání nejlepších dílů na stavbu. Rám a vidle jsem obrousil a nastříkal opět černou barvou, která byla základem asi všech barevných specifikací tohoto mopedu. 

K lakování tady toho opravdu moc není (nádrž, blatníky a kryty obou řetězů), tak ta práce netrvala dlouho. Mezi tím dostala pěkná chromovaná kola nová ložiska a pustil jsem se do motoru. Měl jsem vlastně k dispozici dva a k tomu novou kliku, válec, píst atd. Sadu těsnění pro GO motoru také není složité objednat, ložiska motoru mají snad v každém obchodě (kromě Tesca a Penny), tak to byla opravdu rychlá a příjemná práce. Tmavě žlutý lak se také povedl a v kombinaci s černou je to docela příjemné na pohled.

Jako poslední díl přišel i nový kohoutek nádrže, samolepky na nádrž a bylo hotovo. Vše bylo opravdu jednoduché a rychlé, ale posuďte sami, jestli tato omlazovací kůra Babettě pomohla.

Celá fotogalerie je zde: amkplana.rajce.idnes.cz/Babetta_210