První rok na Bigu . . .

13.07.2013 08:22

Je tomu přesně rok, kdy jsem si pořídil velké Dakarové enduro SUZUKI DR 800 Big a protože nejsem žádný troškař, sáhl jem hned po největším sériově vyráběném jednoválci. Osmistovka od Suzuki byla vyvíjena pro Dakar, tak je tady spolehlivost v běžném provozu celkem zaručena. Netušim, kolik Big odjel Dakarů nebo ostatních dálkových rally, ale podle mých zkušeností, přečtených recenzí či cestopisů, si tento stroj opravdu nechá líbit strašně moc.

Jak jsem již psal, Biga jsem pořídil před rokem, tak nastává čas bilancování. Téměř ihned po zakoupení tohoto stroje jsem začal jezdit na různé vyjížďky a akce s lidmi v okolí, ale vyzkoušel jsem i trať na cross-country, kde jsem pak závodil na Husqvarně 610. Jak polní cesta, tak asfaltové silnice jsou na Bigu absolutně v pohodě. V recenzích často čtu, že nedostatkem motorky je "potápění" předku při brždění. Ono to má něco do sebe, ale musíme si uvědomit, že je to stále ENDURO a velký zdvih tlumičů a měkké pérování, které na edurko rozhodně patří, to ani jinak nejde.

První investice do motorky . . . . dlouho dlouho nic. Prostě když je dobrý olej, nejsou stoleté svíčky, tak na ni nemusíte sáhnout. Ale přece jen hned po nákupu jsem dal Bigoušovi novou baterku, což je docela maso. Koupil jsem nejsilnější gelovku, která se do kaslíku vešla a stejně to s motorem jen tak tak otočí. Nicméně nikdy nezklame a vždy po prvním převaleni motor ochotně naskočí. Ono taky roztočit motor, jehož píst má průměr 105 mm (stejně jako Praga V3S), to nebude žádná legrace.

Takže investice přišla až na jaře při přípravě na letošní sezónu, kdy jsem udělal olej, filtry, svíčky . . . Nic víc nebylo třeba, vše v pořádku. Další penízky polknul Bigouš nedávno, kdy dostal novou zadní gumu a nové brzdové destičky. To je ale stále vše "spotřební materiál", který musíte sypat do všech motorek i aut. Takže opravdu "kultovní kladivo nenáročné na údržbu". Přesně takhle se o Bigu píše ve všech článcích.

Za ten rok jsem najel cca 8 tisíc km a nebyla jediná jízda, se kterou by si Big neporadil. Dnes vyrážíme s partou motorkářů na výlet do Chlumčan, kde se nachází soukromé muzeum motocyklů Jawa, ČZ, Praga a Eso, tak se teště na další reportáž.