Jak vznikla šestidenní

15.10.2012 15:10

 

fotkaJeště stále doznívají dozvuky Sixdays 2012, na které se po dlouhé době znovu objevil náš Trophy Team, jak ale celá soutěž vznikla? Pojďme se podívat do historie motocyklové Olympiády.

Šestidenní založena (1913)

Za kolébku motocyklu je označována Velká Británie, avšak autorem prvého motocyklu byl v roce 1885 Gottlieb Daimler a první oficiální závod motocyklů byl uspořádán v roce 1899 do vrchu Exelberg u Vídně. O pět let později byla v Pacově založena Mezinárodní federace motocyklových klubů – Féderation Internationale des Clubs Motocyclistes – FICM, která byla předchůdcem dnešní FIM. A právě z popudů této organizace vzniká velká mezinárodní motocyklová soutěž vytrvalosti a pravidelnosti.
Na začátku našeho století byla na výsluní Tourist Trophy na ostrově Man. První ročník byl uspořádán v roce 1907 a každý další se stával největším motocyklovým závodem roku.
Základní kámen k organizaci motokrosu byl položen v roce 1908 u Londýna ve formě honu za liškou, kde kromě motocyklistů zúčastnili i jezdci na koních. Po výsledku souboje motocykl – kůň raději nepátrejme !
Soutěže pravidelnosti a spolehlivosti se jezdily převážně ve Velké Británii, ale bez mezinárodní účasti. Přesto byly velmi úspěšné, účast jezdců stále stoupala, vzrůstaly i jejich zkušenosti a bez nadsázky můžeme říci, že tyto podniky pomohly značnou měrou k vývoji motocyklů.
A na zasedání FICM v roce 1912 padá konečné rozhodnutí: v příštím roce bude ve Velké Británii uspořádán první ročník Mezinárodní šestidenní motocyklové soutěže – soutěže pravidelnosti a vytrvalosti.

Základní ustanovení

Již prvá šestidenní měla v základních bodech obdobná pravidla, jaká platí dnes. Šlo o šestietapovou soutěž spolehlivosti přístupnou jednotlivcům i družstvům.
Trať byla značena šipkami, které museli jezdci sledovat. Každá etapa byla několika časovými kontrolami rozdělena na jednotlivé časové úseky a průjezdní kontroly sloužily ke kontrole dodržení trati. Cizí pomoc s výjimkou doplňování pohonných hmot byla zakázána. Stroje byly po přejímce i po absolvování každé denní etapy umístěny v uzavřeném parkovišti.
Podle jednotlivých objemových tříd a kategorií sólo motocyklů a sajdkárů byly určeny průměrné rychlosti a jezdcům byly stanoveny časy v minutách pro každý úsek mezi dvěma časovými kontrolami. Za každou minutu, o kterou přijel jezdec později po stanoveném čase a toleranci do časové kontroly byl zatížen jedním trestným bodem. Zpožděním o více než hodinu se trestalo vyloučením stejně jako použití cizí pomoci nebo vynechání jedné časové, či průjezdní kontroly.
Již v prvním ročníku se jednalo o klasickou soutěž a nikoli závod. Každý jezdec, který absolvoval šestidenní bez trestných bodů, obdržel zlatou medaili, do 10 trestných bodů stříbrnou medaili, do 50 bronzovou a všichni jezdci, kteří měli více než 50 bodů, ale byli klasifikováni, obdrželi upomínkovou plaketu.
Rozhodující se však stává v Mezinárodní motocyklové soutěži souboj družstev a to především soutěž o Mezinárodní trofej (dnes Světová trofej). Do této týmové soutěže mohla každá národní federace vyslat pouze jedno družstvo tvořené dvěma jezdci na motocyklech sólo a jedním se sajdkárem. Všechny motocykly startující v týmu o mezinárodní trofej musely být vyrobeny v zemi národní federace, která družstvo přihlásila. V případě, že by více družstev skončilo se stejným počtem bodů, rozhodovala o vítězi závěrečná hodinová zkouška na uzavřeném silničním okruhu.
Stát, jehož družstvo zvítězilo v soutěži o Mezinárodní trofej, měl přednostní právo k pořádání příštího ročníku šestidenní.
Další týmová soutěž byla pro tříčlenná klubová družstva a jezdci těchto týmů nesměli a dodnes nesmějí být zároveň členy družstev o Mezinárodní trofej.
Soutěž továrních týmů se podstatně lišila od ostatních soutěží. Do továrních týmů byly zařazeni tři jezdci na strojích stejné výrobní značky bez ohledu na kategorii, objem válce, státní příslušnost i na to, startují-li zároveň v jiné týmové soutěži. Továrních družstev mohlo být stejně jako klubových libovolný počet.
Na průběh Šestidenní dohlíží mezinárodní jury, složená ze sportovních komisařů zemí, které vyslaly svá družstva o Mezinárodní trofej. Tato jury potvrzuje rovněž výsledky soutěže.